• 17 września, 2021 11:51 pm

Jakiego koloru powinien być płyn przekładniowy?

Jakiego koloru powinien być płyn przekładniowy? Cóż, zazwyczaj nowy płyn przekładniowy jest barwiony na półprzezroczysty czerwony kolor. Wiedza o tym, czego szukać w płynie przekładniowym, może uchronić Cię przed potencjalnie kosztownymi naprawami, a nawet przed nieuczciwymi warsztatami serwisowymi.

Dowiedz się wszystkiego o płynie przekładniowym, aby móc podejmować przemyślane decyzje dotyczące potrzeb swojego samochodu.

Dlaczego płyn przekładniowy jest czerwony?

Płyn przekładniowy jest zabarwiony na ten kolor, aby odróżnić go od innych płynów w Twoim samochodzie: olej (bursztynowy), płyn chłodzący (zazwyczaj zielony), płyn hamulcowy (zazwyczaj złoty), płyn do wycieraczek (zwykle niebieski) itd.

Oczywiście odpowiadając na pytanie „Jaki powinien być kolor płynu przekładniowego?” musimy uważać, aby nie odpowiedzieć „czerwonym”. Możesz użyć żółtego lub zielonego płynu przekładniowego, jeśli wolisz.

Często, ludzie zastanawiają się dlaczego mają przezroczysty płyn przekładniowy. W większości dzieje się tak dlatego, że ostatnio sprawdzali poziom płynu przekładniowego i stwierdzili, że trudno jest zobaczyć poziom płynu na wskaźniku prętowym. Szybkie przetarcie szmatką ujawni jaskrawoczerwony kolor (i pomoże ci sprawdzić objawy niskiego poziomu płynu przekładniowego)

Jednak większość płynu przekładniowego jest czerwona. 

Jak mogę sprawdzić, czy mój płyn przekładniowy jest w porządku?

Gdy płyn przekładniowy jest w ciągłej cyrkulacji, powoli zacznie zmieniać kolor z oryginalnego jaskrawoczerwonego / różowego na ciemniejsze i brązowsze. Jeśli kolor Twojego płynu przekładniowego jest brązowy, nie przejmuj się od razu. To przejście jest naturalną częścią procesu i prawdopodobnie wskazuje, że wkrótce może nadejść czas na nowy płyn.

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że istnieją inne właściwości twojego płynu przekładniowego, które mogą wskazywać na problem. Na przykład, jeśli wycieka płyn chłodzący lub płyn niezamarzający, grubość płynu przekładniowego może się zmienić. Płyn chłodzący lub płyn niezamarzający zmieszany z płynem przekładniowym może spowodować rzadszą, bardziej lepką ciecz. Może również powodować pienienie lub nadmiar pęcherzyków powietrza.

Dlaczego płyn przekładniowy zmienia kolory?

Kiedy ludzie znają odpowiedź na pytanie „Jakiego koloru powinien być płyn przekładniowy?” chcą wiedzieć, dlaczego zmienia się kolor płynu przekładniowego. Odpowiedź na to pytanie można znaleźć, przyglądając się działaniu płynu przekładniowego.

Płyn przekładniowy krąży w całej skrzyni biegów, który kontroluje, ile mocy należy przekazać na koła, aby osiągnąć odpowiednią prędkość. Przekładnia nagrzewa się podczas użytkowania, a zadaniem płynu przekładniowego jest pochłanianie tego ciepła i smarowanie ruchomych części przekładni. Kiedy płyn przekładniowy pochłania i usuwa ciepło z transmisji, jego skład chemiczny zaczyna się zmieniać.

Gdy płyn stanie się mniej zdolny do przenoszenia ciepła, zmieni kolor na ciemnoczerwony, a następnie brązowy.

Co to jest spalony płyn przekładniowy?

Spalony płyn przekładniowy występuje, gdy płyn nie odbiera już wystarczającej ilości ciepła z przekładni. Spalony płyn przekładniowy jest czarny i często towarzyszy mu zapach spalenizny.

Jeśli zauważysz, że twój płyn przekładniowy jest czarny, sprawdź, czy w misce przekładniowej nie ma małych metalowych wiórów. Te wióry mogą wskazywać na wewnętrzny problem z transmisją, który będzie wymagał szybkiego rozwiązania. W przeciwnym razie Twoja skrzynia biegów ostatecznie zawiedzie i będziesz musiał stawić czoła albo kosztownym naprawom, albo koniecznością zakupu nowego pojazdu. Szkoda, że nawet przy zakupie sprzętu musimy pamiętać, że może czekać nas naprawa laptopów, przez własną głupotę lub zaniedbywanie takich małych szczegółów. 

Jak mogę się upewnić, że nie mam problemów z płynem przekładniowym?

Najlepszym sposobem na upewnienie się, że przekładnia i płyn przekładniowy są w dobrym stanie, jest regularne sprawdzanie samochodu. W końcu koszt przeglądu samochodu jest znacznie niższy niż wymiana skrzyni biegów.